Inspirativna priča

''Zelena knjiga“ sa zlatnom porukom: Kandidat za pet Oscara koji svojom toplinom hrani dušu

Green Book (Foto: Profimedia) Green Book (Foto: Profimedia) Profimedia 1/1 >> Pogledaji ovu galeriju +0 Green Book (Foto: Profimedia) Galerija

'''Feell good" film godine, ''Zelena knjiga: Vodič za život" nominiran je za 5 Oscara, uključujući i kategorije za najbolji originalni scenarij i film. Inspirativna priča temeljena na istinitim događajima garantirano će vam izmamiti zadovoljan smiješak na lice, a ljubitelji ''Gospodara prstenova“ šokirat će se preobrazbom Aragorna, omiljenog junaka sage.

Početkom 1962. Tony „Usna“ Vallelonga, kojeg tumači fantastični Viggo Mortensen, izbacivač u noćnom klubu, nađe se u potrazi za poslom. Njegova reputacija neustrašivog grubijana koji problematične situacije otklanja iznimnom lakoćom dovela ga je u ured ekscentričnog afričko-američkog glazbenika Dona Shirleya, koji odlazi na glazbenu turneju na daleki jug Sjedinjenih Država. I treba mu zaštitar. Šezdesete godine prošloga stoljeća u SAD-u su bile godine brutalnih borbi za prava crnaca, a segregacija i zakonska neravnopravnost u nekim je dijelovima države još uvijek bila na snazi.

Pogledaj i ovo Margot Robbie (Foto: Profimedia) Filmski klasici Filmovi koji na iznenađenje mnogih nikad nisu osvojili Oscara: "Je li žiri bio pod utjecajem nečega?"

Naizgled nespojiv par, uglađeni crnac, profesor glazbe koji je navikao da mu se svi na sjeveru SAD-a klanjaju od divljenja prema njegovoj glazbi, i neotesani sredovječni Talijan kojemu se svijet okreće oko sendviča i utakmica američkog nogometa, proputovat će cijelu državu i pri tome – promijeniti svoje živote.

''Zelena knjiga: Vodič za crnce na cesti“

Naoružani vodičem za crnce na cesti, koji uključuje popise svih prenočišta u kojima „obojeni“ mogu spavati, dvojac kreće na putovanje života i u osam tjedana uči mnogo o nepravednosti sustava, svojim različitostima i karakternim manama, ali na kraju – sve te prepreke savlada.

Viggo Mortensen i Mahershala Ali, koji glumi glazbenika Dona Shirleya, nominirani su za najprestižniju filmsku nagradu Oscar. S obzirom na to da film ne obiluje inovativnom radnjom niti dosad neviđenim scenarijem, jer moramo priznati, priča o nespojivim razlikama koje se nauče uvažavati stara je koliko i povijest sama, glumačka je izvedba ono što pokreće i nosi cijeli film. Jednostavno je maestralna.

Svi oni koji Vigga Mortensena pamte samo kao Aragorna iz „Gospodara prstenova“ jako će se iznenaditi u njegovu novom izdanju, skrojenom posebno za ovaj film. Mortensen se udebljao, nabacio mišiće, zalizao kosu i ono ključno – ostario dvadeset godina, pa sada više ne tumači fantasy junake, već sredovječne talijanske razbijače dobra srca. I to čini fantastično. Svojim gestikulacijama i ekspresijama, opsesivnim prežderavanjem i generalno opuštenim stavom, Mortensen se uspio preobraziti u jednog od najuvjerljivijih muških likova viđenih na filmu protekle godine. Ako će Oscar za najbolju mušku glavnu ulogu stići u njegove ruke, bit će to više nego zaslužena pobjeda.

Mahershala Ali, u ulozi usamljenog, životom izmučenog glazbenika koji svoju ljudskost skriva ispod maske ukočenog i ekstravagantnog snoba, dirljivo je utjelovio kompleksnu poziciju svojeg lika. Crnac koji putuje na jug kako bi zabavljao bijelačku gospodu, koja ga obožavaju, no istovremeno ga tjeraju da koristi poljski WC. Bol diskriminacije koju lik Dona Shirleya osjeća Ali je sjajno prenio na filmsko platno budeći empatiju gledateljstva za lik koji zapravo i nema pretjerano dražesan karakter.

Režijom klasičan, pričom neinventivan, ali glumom i stilom genijalan, „Zelena knjiga: Vodič za život“ pred filmsku publiku predstavlja tradicionalan, no vrlo kvalitetan, feel good film o prijateljstvu, toleranciji i stvarnim vrijednostima u životu. Kostimografija i scenografija raskošne su, gotovo vrckave. Automobili šarenih boja, neonska svijetla i retroambijent čine šećernu pozadinu za mnogo tamniju stranu stvarnosti 60-ih u SAD-u. Političke nestabilnosti, rasna diskriminacija i nasilje bili su svakodnevnica velikog dijela stanovništva Sjedinjenih Država. Na svom putu prema jugu protagonisti ovog filma zbližavaju se suočavajući se upravo s predrasudama tadašnjeg društva u kojem je rasizam vodio glavnu riječ.

S obzirom na to da je na ovogodišnjoj dodjeli BAFTA Mahershala Ali osvojio nagradu za najbolju sporednu mušku ulogu, nadamo se da će i na Oscarima barem jedna nagrada pripasti ekipi ovoga filma.

Od kultnih trash komedija do crvenog tepiha Oscara

Unatoč tome što odiše apsolutnom pozitivom, koja ujedno nije ljigava ni umjetna, „Zelena knjiga: Vodič za život“ vjerojatno neće osvojiti Oscar za najbolji film. Zašto? Zato što je ovaj tip istinite priče ispričan već nebrojeno puta i gledateljstvu, a niti kritici ne donosi ništa novo. Trenutačno su na cijeni filmska ostvarenja koja se više poigravaju s umjetničkim formama, fotografijom, montažom, kostimima i scenografijom. Tehnički savršeni filmovi koji možda kaskaju scenarijem, ali su, kao na primjer, "Roma" tehnički dovedeni do savršenstva. Zbog takvog trenda, tradicionalna feel good forma ostaje zapostavljena.

Ipak, s obzirom na to da je redatelj ovog filma Peter Farrelly prije ovog ostvarenja imao uspješnice kao što su „Svi su ludi za Mary“ i „Glup i gluplji“, možemo zaključiti kako se iznimno redateljski profilirao te prerastao iz stvaratelja žanrovski blesave komedije (koju svi mi nekada volimo pogledati) u ozbiljnog redatelja koji je zanatski vrlo uspješno ispričao jednu toplu ljudsku priču.

Ako ikada pomislite da je svijet tmurno i mračno mjesto, pogledajte „Zelena knjiga: Vodič za život“, idealan film za „zagrijavanje“ duše.

Tko je sve nominiran za nagradu Oscar 2019. možete pogledati OVDJE.