ZKM je omiljeno odredište svih Zagrepčana željnih kulture, kvalitetnog teatra i inovativnosti, a ovog ste tjedna mogli uživati u još jednom sjajnom događanju unutar zidova te oaze kazališta. Manifestacija "Držić u ZeKaeMu" potiče razvoj kulture scenskih čitanja te pruža toplo utočište svima onima koji žele kišne jesenje večeri provesti upoznajući se s dramama koje su 2018. nagrađene nagrada za dramsko djelo "Marin Držić".
Sam početak studenog u Zagrebačkom kazalištu mladih odlučili su obilježiti jednim posebnim, tematskim tjednom tijekom kojeg se publika mogla upoznati sa najboljim dramskim tekstovima nastalima u Hrvatskoj prošle godine. Tako su od 4. do 8. studenog održana scenska čitanja u sklopu manifestacije „Držić u ZeKaeMu“, a vrata su bila otvorena – baš svima.
Slobodan ulaz, kišne večeri, vrsni glumci te odlični dramski tekstovi – što više poželjeti? Prvi je to put da je publika imala priliku čuti sve drame nagrađene Držićem 2018. godine u formi scenskog čitanja, a po onome što smo vidjeli – gledatelji su bili više no zadovoljni konceptom.
Ovaj mali festival hrvatske drame tako je na jednom mjestu okupio petero redatelja i mnoštvo glumaca koji su pred publikom čitali, ali i glumili svoje uloge, te pružili publici jedan novi oblik uživanja u teatru.
U srijedu 6. studenog tako je održano predstavljanje drame Dorotee Šušak „Kako smo preživjele Dies Irae“ u režiji Ivana Penovića. Intimna i dirljiva, kritična i snažna, „Kako smo preživjele Dies Irae“ progovara o životnoj borbi protagonistice, kojoj, mora se priznati, stvarno nije lako. Ona je antijunakinja, grešna žena, majka koja je činila najbolje što je mogla, ali to nije bilo dovoljno. Ona je tek broj na listi ovršitelja koji će istoga dana kada njoj odnesu radni stol desecima drugih osoba-brojeva oduzeti druge stvari i uspomene. Ona je bivša žena, ljubavnica, učiteljica glazbenog koja je nekoć imala neke snove, ljubavi, težnje - koje su se s godinama i nedaćama polako rastopile.
Ova dirljiva i tragična priča o samohranoj majci troje djece koja svu svoju životnu energiju ulaže u borbu sa Zakonom o stečaju potrošača Republike Hrvatske, istovremeno pokušavajući zadržati barem mrvicu digniteta, sudbina je s kojom će se mnogi Hrvati moći poistovjetiti. Ovo je storija o tome što se dogodi kada učinimo nekoliko pogrešnih koraka u svijetu koji takve propuste ne oprašta, već nas zbog njih odluči zauvijek kazniti.
U samo 45 minuta, koliko je scensko čitanje „Kako smo preživjele Dies Irae“ trajalo, pred očima čitatelja rasprela se složena obiteljska i socijalna drama. Od odnosa između majke i djece, zamjeranja i opraštanja, pa sve do kritike sustava. Ova je drama vrlo slojevito djelo koje će svojom dubinom dirnuti svakoga, postaviti niz pitanja i otvoriti mnogo tema – na koje ponekad ni ne želimo čuti odgovore. Ne radi se o jednostavnoj lineranoj radnji raspada jedne obitelji već o složenoj strukturi odnosa i procesa koje likovi žive.
Životna i realistična, „Kako smo preživjele Dies Irae“ prava je dramska poslastica koju je svakako bio veliki užitak gledati na daskama ZKM-a. Odlična Katarina Bistrović Darvaš udahnula je život u lik žene rastrgane obvezama, željama i vlastitim propalim snovima. Hladna, daleka i rezignirana, a istovremeno u svojoj izvedbi potresna, Katarina Bistrović Darvaš jednostavno je briljirala. Uz nju jednako su dobri bili i Dado Ćosić, Anđela Ramljak, Mateo Vidak i Bernard Tomić.
Svatko poseban na svoj način, svi su udahnuli ovoj kratkoj izvedbi dašak karaktera i životnosti. Ramljak je bijesna, ali realistična, Tomić naivan, a Videk nezreo. Dado Ćosić u ulozi naratora i ovršitelja metaforično je utjelovljenje sustava koji gazi sve pred sobom ne pitajući za upropaštene živote.
„Kako smo preživjele Dies Irae“ emocionalno je putovanje na kojem ćete osjetiti širok dijapazon emocija, a svakako ćete nakon njega otići promijenjeni i s mnoštvom misli koje se roje u glavi. Sjajna inicijativa, sjajna manifestacija.