Cantus Ansambl uskoro će praizvesti novo djelo skladatelja Davora Branimira Vinczea, a on nam je u intervjuu ispričao sve o pozadini svoje karijere.
Cantus Ansambl nastavlja svoju bogatu sezonu, u sklopu koje su između ostalog, gostovali u Beču i Ljubljani, a sljedeći koncert na programu je 16. veljače ove godine te će se održati u Koncertnoj dvorani Blagoje Bersa na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji s početkom u 19:30 sati.
Program trećeg koncerta aktualne sezone Cantus Ansambla satkan je oko francusko-matematičke crvene niti: Debussyjev Preludij za poslijepodne jednog fauna jedno je od djela koje se smatra počecima suvremene glazbe zbog nove „sintakse“ i novih zvukovnih boja, a praizvedeno je u Parizu, baš kao i Oktet Igora Stravinskog, početak skladateljeva zaokreta prema neoklasicizmu. U Parizu je od svoje 25. godine živio i Iannis Xenakis i ondje učio od francuskih velikana, među kojima i Messiaena, a u glazbu je donio i svoja matematička, arhitektonska i inženjerska znanja. Glazba i matematika vječan su par, koji se u 20. stoljeću pretočio u istraživanja akustike i elektroničku glazbu, a u Parizu je središte istraživanja bio centar IRCAM: ondje se o elektroničkoj glazbi obrazovao i hrvatski skladatelj Davor Branimir Vincze, čiju će najnoviju skladbu za klarinet, elektroniku i ansambl praizvesti Cantus i Cantusov Danijel Martinović kao solist. Glazba i matematika vode i do razvoja računalnih programa, kakav u skladanju rabi Srđan Dedić, čiju je skladbu s ovog programa Cantus praizveo 2016. te joj se vraća i na ovom koncertu.
Sa skladateljem Davorom Branimirom Vinczeom popričali smo uoči koncerta te nam je osim o skladbi otkrio i zanimljive detalje iz svoje karijere.
Na sljedećem koncertu Cantus Ansambla praizvest će se njegovo novo djelo za komorni ansambl i elektroniku, a ispričao nema je kako je to djelo nastajalo. Ispričao je i koliko je za njega važan moment elektronike u skladanju. "Trenutno sam zaokupljen fenomenom paralakse i latentnih prostora. Prvo se odnosi na razliku u perspektivi na jedan te isti predmet koji gledate, ovisno o poziciji na kojoj se nalazite, te postupnu promjenu koja nastaje vlastitim pomicanjem. Drugo je pojam iz strojnog učenja koji definira neki imaginarni multidimenzionalni prostor u kojem računalo pohranjuje slične podatke bliže, a različite dalje jedne od drugih. Moja generalna hipoteza jest da u svakom djelu postoji potencijal za još tisuće drugih. Zamislite kada biste mogli svaki detalj neke kompozicije definirati kao jednu točku u tom gore spomenutom višedimenzionalnom prostoru. Tada biste isto tako, ponovnim povezivanjem tih točaka na drugačiji način mogli stvoriti neki sasvim novi komad, zar ne? To je upravo ono što u zadnje vrijeme radim. U tom smislu interakcija digitalnog i analognog zvuka ima funkciju sjenčanja mnogobrojnih perspektiva i dimenzija koje sam istaknuo na početku. U ovoj skladbi sam, što inače ne radim, prvo kreirao cijelu elektroniku, a tek onda napisao partituru - jako zabavno iskustvo moram reći", kaže skladatelj.
Otkrio je i koliko je po njemu sastav poput Cantus Ansambla važan za suvremenu glazbu u Hrvatskoj, ali i je li ovo njihova prva suradnja. "Cantus je jedini pravi suvremeni ansambl, pogotovo tog komorno-orkestralnog formata, koji imamo u Republici Hrvatskoj. Samim time je on iznimno važan, jer ima svoju koncertnu sezonu, jer osvještava mlade glazbenike i širu publiku, naručuje nova djela, itd. Ovo je naša prva suradnja koja zapravo počinje tek za koji dan. Utoliko je teško prejudicirati, ali vjerujem da će sve proći u najboljem redu", ističe Vincze. Nakon praizvedbe djela, održat će i radionice na Muzičkoj akademiji u Zagrebu te je ispričao što publika može očekivati, kao i kako je došlo do te suradnje.
"Ova suradnja je nastala upravo zahvaljujući prof. Šipušu koji kao pročelnik 1. odsjeka Muzičke akademije brine da se kurikulum osvježi raznim sadržajima koje MuZa do sada nije nudila. Drago mi je da postoji vizija da se Akademija osvježi novim idejama. Radionica je zapravo nastavak kratke online radionice koju smo održali prošle godine. Mladi muzičari zagrebačke Akademije će kroz tjedan dana intenzivnog rada sa software-ima poput Max8, OpenMusic i sl, imati prilike upoznati se s osnovama elektronske glazbe i to prije svega kroz rad s algoritmima, uz naravno konkretne primjere iz recentne svjetske literature suvremene glazbe", kaže Davor Branimir Vincze. Inače je vrlo aktivan skladatelj, a u intervjuu je rekao koliko je teško krenuti na takav glazbeni put te što bi poručio mlađim generacijama.
"Upornost, vjera u sebe i požrtvovan rad. Osim toga je bitno otarasiti se naše ljudske potrebe da se stalno s ljudima oko sebe uspoređujete, ali i da stalno tražite neku vanjsku potvrdu/blagoslov toga što radite. Prvo je krivo jer je svaki put individualan i samim time je to kao uspoređivanje krušaka i jabuka, u kojem načelno imamo tendenciju biti suvišno strogi prema sebi. Drugo je krivo jer jedino sami sebi možete postaviti kriterije koje kada zadovoljite osjećate istinsko ispunjenje; sve ostalo je projekcija tuđe perspektive, želje, poimanja svijeta na vlastitu u kojoj prije ili kasnije dođe do nesrazmjera koji vode u frustraciju. Morate biti svjesni da u umjetnosti nema pravih objektivnih kriterija nečije kvalitete, da ćete se stalno susretati s ljudima koji su po nekom ključu uspješniji od Vas i da će Vam brojni ljudi/institucije (ne)namjerno ili (in)direktno govoriti da je Vaša umjetnost smeće. U tom smislu je najizazovnije ustati svaki dan i reći “pa što onda, ja imam svoju ideju, svoj plan i zacrtani cilj”, izignorirati buku oko Vas i prepustiti se vlastitoj kreativnosti", ispričao nam je.
Za kraj je otkrio i kime od kolega mu je bilo najugodnije surađivati i zbog čega. "Ja sa svima super surađujem jer pristupam ljudima otvoreno i nastojim graditi odnos na onome što nas spaja. Čak i kada nešto oko izvedbe ne ispadne savršeno, imam puno razumijevanja prema muzičarima, svjestan sam da su neki moji radovi tehnički izazovni i da nitko ne može baš svaki dan iznjedriti najbolju verziju sebe. Ako baš moram poimence navesti neke ljude, onda bih svakako istaknuo svoje kolege iz tima Novalis, Matka Brekala i Tihomira Ranogajca, te Miu Elezović", zaključio je skladatelj.
Ulaznice za koncert Cantus Ansambla u KD Blagoje Bersa 16. veljače po cijeni od 40 kuna možete nabaviti u sustavu Ulaznice.hr ili na blagajni Muzičke akademije, koja je otvorena dva sata prije početka koncerta. Zbog epidemiološke situacije, ulaz na koncert je moguć uz predočenje EU covid potvrde ili važećeg antigenskog / PCR testa. Organizatori mole publiku da tijekom čitavog koncerta nose zaštitne maske za lice.
1/4 >> Pogledaji ovu galeriju +0 inMagazin Tko su samozatajne supruge poznatih domaćih lica? One svoj privatni život uspijevaju skrivati od javnosti!