Do INmusic festivala 13 ostalo je manje od tjedan dana. Interes za naš najveći oper air festival ne jenjava, a uoči dolaska najvećih svjetskih zvijezda na zagrebački Jarun razgovarali smo s direktorom festivala Zoranom Marićem.
Kako je nastala ideja o pokretanju INmusic festivala? Nakon 12 godina i 12 održanih festivala možete li reći da ste zadovoljni kako je sve ispalo?
U programu Multikultura 90-ih sam radio koncerte, u "rupi" Filozofskog fakulteta. Bili su to world music koncerti, nakon čega je došla ideja za INmusic festival. Program Multikultura i dalje je prisutan na INmusicu, a radi se o najtrajnijem glazbenom programu u nas. Preko world musica stekao sam povjerenje agenata većih bendova, shvatili su da sam dovoljno odgovoran, da mi mogu povjeriti organizaciju koncerta jer to je posao koji se prije svega temelji na povjerenju. Agentima koji zastupaju bendove bitno je to da si netko kome oni mogu vjerovati da će ispuniti dogovoreno i napraviti dobar koncert, ne samo što se tiče plaćanja nego da bude i dobra atmosfera, da bend ode zadovoljan u potpunosti. INmusic festival raste iz godine u godinu i unatoč svim preprekama na koje nailazimo, zadovoljan sam kako se sve odvija. Prošle godine festival je bio rasprodan, a rasprodano je i ovogodišnje izdanje. INmusic su prepoznali i prestižni glazbeni mediji poput britanskog NME-a, koji je i ovu godinu INmusic festival uvrstio među 12 najboljih svjetskih festivala, a sve su to stvari koje nam jako znače jer se čitavu godinu trudimo pripremiti festival najbolje moguće.
U 12 godina sigurno ste se susretali s nizom problema prilikom organizacije ovakvog događanja - postoje li oni i dalje? Koji su najveći? U intervjuima ste znali isticati nezadovoljstvo potporom gradskih i državnih struktura. Je li se situacija promijenila na bolje, ili gore?
Ovo je malo tržište gdje se stalno hoda po rubu i u stalnoj si borbi za opstanak. Došli smo u situaciju da nam se nude najveći bendovi, a moramo ih odbiti jer ih ne možemo dovesti. Primjerice, Exit festival od početka ima svake godine milijun eura kao potporu od institucija u Srbiji, uz svu logističku potporu. Budimpešta je glavni partner Sziget. To je praksa u Europi, prepoznaje se značaj festivala za kulturu i turizam. Po potpori institucija, mi dobivamo gotovo 9 puta manju potporu od Exita, ali ohrabruje nas sve veća potpora Turističke Zajednice Grada Zagreba i Grada Zagreba.
Velika svjetska imena penjala su se na jarunske pozornice. Koji su se izvođači zbog bilo čega istaknuli od 2006. godine? Čiji su vas nastupi posebno oduševili? S kim je suradnja bila najlakša/najteža?
Najugodnije su nas iznenadili Kings of Leon, zaista jesu. Produkcijski su se ponašali kao da niti nisu bili prisutni. Došli su i rekli da nam je stage malo premali, ali da će se nekako ugurati, iako je to najveći stage u Hrvatskoj! Posebno su nas oduševili The Flaming Lips, pokazalo se da kakav je bend, takav je i krug ljudi oko njih. Padala je kiša i njihovo je osoblje došlo pomoći slagati stazu od dasaka. Najlošije iskustvo bilo je s Prodigyjem. Nisam razumio njihovu potrebu da glume pop-zvijezde. Puno smo se potrošili za "quick change room" koji su ultimativno tražili, a onda ga nisu uopće koristili zaključivši kako je najbolji koji su vidjeli, ali da im – ne treba.
Sigurno je bilo i stresnih situacija, primjerice otkazivanja nastupa headlinera. Što se dogodi u tom trenutku? Kako se "posložite"?
To su situacije na koje ne možete utjecati i takvima ih treba i prihvatiti. Jako je bitno da uvijek postoji "plan B" i da se znamo snaći u takvih situacijama bez previše stresa. INmusic nije jedini festival kojem se to događa, to je normalna pojava ako se bavite ovakvim poslom kakvim se mi bavimo. Naravno, daleko od toga da je lako sve organizirati kada se takvo nešto dogodi, ali na kraju kada vidimo da je publika zadovoljna unatoč svim preprekama, bude nam puno lakše.
Postoji li neko ime na svjetskoj glazbenoj sceni koje još niste doveli na zagrebački Jarun, a htjeli biste? Kako uopće birate koga pozvati na festival?
Depeche Mode i Pearl Jam bili bi jedna stepenica više. Iza toga ostaju oni koji su doista nedohvatni, Rolling Stonesi i U2 koji ni nisu za nas, ne možemo imati taj kapacitet. Ali jednom kada se u to zakorači, tada to treba i održavati. U tom slučaju tu bi se morala puno jače uključiti i zajednica, jer to zahtijeva puno puno veću potporu. Po turističkim mjerilima mi sada generiramo preko osam milijuna eura gradu, a tada bi ti prihodi bili i mnogo veći, pa bi to i zaslužilo veći angažman lokalne samouprave.
Kakvu budućnost predviđate INmusicu? Interes sigurno još postoji? Koliko je lako ili teško gurati cijelu priču naprijed?
Mislim da INmusic dobro pokazuje koji su limiti mogući u nas. Želja nam je da budemo festival s izvođačima kao što su Depeche Mode i slični. Za sada igramo na kartu povlaštene brojke posjetitelja koja INmusic pretvara u "boutique feel" festival s programom "major" festivala (to su festivali koji imaju preko 50 000 ljudi dnevno), gdje je izvođač ispred publike na pozornici, gdje ga publika ne gleda samo na velikom ekranu. Ideal je dobiti savršeni line up, najveće izvođače u prvom redu, u drugom redu dovoljno zanimljive da publike ostane kroz cijelo trajanje i u trećem redu one koje publika tek treba upoznati. Ove smo se godine tome najviše približili. Nije lako ne samo zbog novca nego i zbog rasporeda turneja bendova i lokacija koje trebaju biti dovoljno blizu nama, važno je da se publiku na to uvijek podsjeti. Interes za INmusic festival raste svake godine, a mi nastojimo svake godine organizaciju podignuti na viši nivo.
Što publika može očekivati na ovogodišnjem INmusic festivalu?
Na festivalu će publika moći vidjeti velika imena svjetske glazbe poput Nicka Cavea & The Bad Seedsa, Queens Of The Stone Agea, Interpola, St. Vincent, Davida Byrnea, Alice In Chains, i brojnih drugih. Nastavljamo iznimno uspješnu suradnju s OTP bankom koja na festivalu omogućava beskontaktno plaćanje na festivalu, a beskontakntno plaćanje moguće je festivalskim i bankarskim beskontaktnim karticama, što nas čini tehnološki jednim od najnaprednijih festivala na svijetu.
Najavili smo i suradnju s Crafter's pivovarom. Crafter's unosi novu dinamiku na hrvatsko pivarsko tržište i drago nam je da su prepoznali INmusic festival kao idealnog partnera za osnaživanje svoje pozicije na našem tržištu. Pažnja i vidljivost koju su dobili suradnjom s INmusicom potvrđuje i da je INmusic festival sjajna marketinška platforma. Novost je na festivalu i suradnja sa slovenskom firmom Quick Tap, koja je proizvođač odličnih brzih točionika koji toče pivo u 4 sekunde, pa smo i na tom području tehnološki među najnaprednijim festivalima.
Nedavno je objavljeno kako jedan mobilni operater namjerava postaviti trajnu baznu stanicu na mjestu održavanja festivala. U kojoj bi se mjeri time ugrozila sigurnost publike, ali i održavanje samog festivala?
Ta apsurdna namjera da se postavi trajna bazna stanica na Otoku hrvatske mladeži baš zbog toga što se na tom otoku održava INmusic festival, a što bi onemogućilo samo održavanje festivala, nije prošla ove godine. Vjerujemo da su nadležni gradski uredi shvatili apsurdnost te namjere, jer ako se postavi trajna bazna stanica u prostor festivala, festival se neće moći više održavati. Vjerojatno nitko dobronamjeran nema dvojbe da je održavanje INmusic festivala od puno većeg javnog interesa od postavljanja bazne stanice, stoga vjerujemo da odobrenje za postavljanje trajne bazne stanice na Otoku hrvatske mladeži neće dobiti te da će se usmjeriti jedinom razumnom rješenju koje neće nikoga ugrožavati, a to je postavljanje trajne bazne stanice na nekoj lokaciji izvan prostora održavanja festivala.
INmusic festival, koji će se održati od 25. do 27. lipnja na zagrebačkom Jarunu, rasprodan je drugu godinu za redom. Na ovogodišnjem INmusicu nastupit će Queens Of The Stone Age, Nick Cave & The Bad Seeds, Interpol, Alice in Chains, David Byrne, St. Vincent, Portugal. The Man, The Kills i dr.