Prve riječi koje čujemo u filmu ''Call Jane'' opisuju i čitavu priču, ali i promjene koje dolaze
''Čitav svijet gleda!'' su prve riječi koje čujemo u filmu Nazovi Jane (Call Jane) od strane studentskih prosvjednika, dok se Joy (Elizabeth Banks) nalazi iza velikih staklenih vrata savršeno dotjerana. Značajne riječi koje opisuju čitavu priču, te riječi koje naslućuju da promjene dolaze.
Scenaristi Hayley Schore i Roshan Sethi su napisali jednu od najrelevantnijih priča ove godine. Povijest pobačaja se ponavlja.
S jasnom porukom, ali na osjetljiv i oprezan način, pratimo naizgled savršenu kućanicu Joy koja ima muža odvjetnika, divnu kuću u divnom susjedstvu, i krasnu 15 godišnjakinju Charlotte. Joy ubrzo saznaje da joj njezina druga trudnoća ugrožava život, te na prijedlog doktora pristupi bolničkom odboru kako bi zatražila pobačaj.
U manje od 30 sekundi, odbor koji je načinjen samo od muškaraca, odbije Joy bez da joj dopusti da izusti i riječ. Tako moćna i razarajuća scena gdje je žena o kojoj se priča, žena koja je ugrožena, i žena ta koja je trudna, zapravo potpuno ignorirana, irelevantna, i nevidljiva.
Redateljica Phyllis Nagy kroz čitav film u scenama poput ove, podrctava sa detaljima koliko zapravo žene samo žive u svijetu muškaraca, ali nisu dio njega. Prikazuje nam Ameriku u kasnim 60-tim godinama, gdje su žene i dalje najčešće domaćice bez svojeg ja, submisivne supruge čiji muževi očekuju kuhano jelo svaku večer, i žene koje nemaju vlast nad svojim tijelom. Nagyin pažljiv pristup ovako bitnoj temi koja je još uvijek kontroverzna, najbolje se vidi u samom postupku pobačaja gdje kamera prikazuje detalje metalnih instrumenata, šprica, stare i klimave ginekološke stolice, te samih ispovijesti žena koje prolaze kroz jedan traumatičan trenutak.
Ovakav pristup koji se ponavlja kroz scene nam bolje dočara stanje žena, te koliko je neugodan i duboko osoban sam postupak. Kao žena, zaista sam osjetila neugodnost i bol koju je redateljica zajedno sa scenaristima iskreno prenijela na filmsko platno.
Glumica koju često gledamo u komedijama i ulogama koje su poprilično slične, u ovome filmu je dokazala koliko je izvrsna.
Elizabeth Banks je utjelovila Joy s gracioznošću i hrabrošću kakva je jasna samo nama ženama. Ona igra ulogu konzervativne kućanice koja je primorana da se bori za sebe, svoj život, svoje zdravlje.
Primorana je da potraži alternativni i ilegalni put kako bi se spasila, te nailazi na ženski kolektiv Jane koji pomaže svim ženama u sličnoj situaciji bez obzira na socijalno ekonomski status. Svjesna da se ne može tek tako vratiti svom savršenom životu, priključuje se kolektivu do te mjere gdje uči sama napraviti zahvat iz želje da pomogne što više žena. Banksina glumačka igra je svedena, dok je u isto vrijeme žestoka i ponosna. Ne izlazi iz svog karaktera, nego ga adaptira situacijama. Zbog toga je lik Joy koji je dodijeljen Elizabeth Banks, uvjerljiviji i čini da se gledatelji, posebno gledateljice, još više positovjete sa njom.
Uvijek fenomenalna Sigourney Weaver u ovom filmu igra lik Virginie, koji je savršena protuteža Banks. Virginia je osnivačica ženskog kolektiva Jane, i Weaver je igra na staložen, te pomalo hladan način. Iz njezinog lika zrači hipi vibra i pravi aktivistički duh, te je Weaver samo još jednom potvrdila svoju glumačku veličinu i umijeće transformacije u bilo koji lik koji dođe pred nju. Ostala glumačka postava jednako doprinosi priči, ali Banks i Weaver su prave zvijezde ovoga filma, koje su na pravi način uspjele prenijeti ovako bitnu tematiku.
Nazovi Jane je film koji nam je trebao i koji će nam, nažalost, trebati još puno puta. Bavi se temom oko koje i dan danas društvo ima stravično podijeljena mišljenja. Kao i u 60-tim i 70-tim godinama, i danas žene nisu vlasnice svojih tijela. Danas isto o našim tijelima vode rasprave muškarci. Odlučuju o našem zdravlju, našim životima. Odlučuju o našoj sreći. Ovaj film studiozno pristupa temi iz prošlosti koja polako postaje i naša budućnost. Film je koji navodi na razmišljanje, te educira u svrhu da se neke stvari ne smiju ponavljati.
Nažalost, povijest se najčešće ponavlja, pa će izgleda i tema pobačaja uvijek biti razlog za još veći razdor među društvom. Nazovi Jane je bitan film za sve muškarce i žene, i sa temom o kojoj moramo razgovarati još više.
1/2 >>
Pogledaj i ovo